categorie | CKW

Oosterland grafiek

za 06-04-2019 t/m za 25-05-2019

GrafiekManifestatie in Oosterland. De eerste editie van een jaarlijks terugkomend evenement met dit jaar o.a. werk van Eric van der Wal, Elsbeth Cochius, Hans Kleinsman, Jadranka Njegovan, Nan Mulder, Gea Karhof, Piet Lont, Madeleine Leddy, Jose van Tubergen en Krin Rinsema. 

Deze expo is nog te bezichtigen tot en met 25 mei 2019

Dat grafiek, een bijzondere en autonome kunstvorm, springlevend is kunt u ervaren tijdens de eerste editie van de Grafiekmanifestatie Oosterland (N-H). Tien hedendaagse grafische kunstenaars presenteren hier van 6 april t/m 25 mei hun prentkunst. Er is werk te bezichtingen van Elsbeth Cochius, Gea Karhof, Hans Kleinsman, Madeleine Leddy, Piet Lont, Nan Mulder, Jadranka Njegovan, Jose van Tubergen, Eric van der Wal en Krin Rinsema. 

De meeste van de deelnemende beeldend kunstenaars wonen in de kop van Noord Holland en behoren tot de grafiekgroep Bergen. Deze grafiekgroep is een rechtstreekse voortzetting van Grafisch Genootschap Drukkerstroost, opgericht in 1976. Met vele tentoonstellingen in binnen- en buitenland en de uitgave van vele kunstmappen heeft dit genootschap zich een zekere naam verworven. De kunstenaars hebben geen directe stijlverwantschap. Wel hebben zij allen het vakmanschap hoog in het vaandel, drukken zij zelf hun prenten en laten zich door elkaar inspireren. 

Over de deelnemende kunstenaars:
(Gea Karhof) Met behulp van de oude etstechniek creert Gea Karhof een wereld waarin op één prent vele culturen en tijden elkaar ontmoeten. Ze reist veel en verzamelt verhalen en voorwerpen. Fantasie, mythologie en werkelijkheid vermengen zich in haar met de hand ingekleurde prenten. Het reliëf ontstaat door blinddruk en de glans door het opgelegde bladgoud. Zij maakt weliswaar gebruik van een oude techniek, maar haar onderwerpen zijn heel erg van deze tijd.




(Elsbeth Cochius) (1951) maakt linosnedes waarbij ze wordt geïnspireerd door de plantenwereld. Ze maakt ook andere natuurvormen: structuren in het landschap, in bladeren, veren en stenen. Wuivende rietpluimen, uitbundig bloeiende toortsen of vogels in hun vlucht leveren composities op, die in hun harmonische samenhang bewondering afdwingen. Cochius gebruikt weinig kleur en voelt zich door het linoleum vooral uitgedaagd tot een vloeiende, gedetailleerde lijntechniek. Ze exposeerde eerder o.a. in het Stedelijk Museum in Amsterdam, in het Palthehuis in Oldezaal en meerdere keren in het Singer museum in Laren. Ook waren er exposities in Taiwan en Berlijn.



(Hans Kleinsman) zijn werk is  gebaseerd op licht en kleur, ritme, wiskundige oplossingen, berekeningen en reeksen. Zijn werk heeft geen emotie vooraf, het is geen weergave van iets of iemand in de omgeving maar staat op zichzelf. De emotionele waarde ontstaat al dan niet achteraf bij de toeschouwer.



(Madeleine Leddy) haar werk is gebasseerd op echo’s uit haar on(der)bewuste die ze probeer te vangen in vormen (voor zover ze zich vangen láten…) Haar werk is in het bezit van diverse musea, galeries, kunstuitlenen en (privé) collecties. Haar werk is in het bezit van diverse musea, galeries, kunstuitlenen en (privé) collecties. In Engeland (National Print Exhibition, London) won zij de Julian Trevelyan Award. In Ierland won zij de Irish Printer Magazine Prize.




(Piet Lont) is geboren als zoon van een visserman. Hij studeerde af aan de Rijksacademie in Amsterdam en de Academie voor Schoone Kunsten te Antwerpen. Piet maakt o.a. olieverfschilderijen, pastels, glas in lood ramen en houtsneden. Daarnaast heeft hij een kleine boekdrukkerij voor het drukken van bibliofiele boeken. In zijn werk komt onder andere zijn liefde voor de zee, voor de stad en voor de mensen naar voren.




(Nan Mulder) is opgeleid in grafiek en schilderen aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, de Kunstacademie in Kraków (Polen) In haar grafiek is zij gespecialiseerd in de mezzotint. Zij wordt als één van de internationale experts in deze techniek beschouwd en werd in 2015 uitgenodigd om lid te zijn van de jury die de prijzen uitreikte op het 3e International Mezzotint Festival in Ekaterinburg in Rusland. In 2017 werd zij op hetzelfde festival bekroond tot Internationale Mezzotint Ambassadeur. De beelden en indrukken van de vele reizen die zij maakt laten sporen achter in haar werk. Zij zoekt  naar manieren om een verborgen verhaal te vertellen, en hoewel het resultaat figuratief is, is het eerder een verwijzing naar, dan uitleg van dat verhaal.




(Jadranka Njegovan) woont en werkt in Den Haag en studeerde er aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Haar inspiratie vind ze in de natuur, in eenvoudige dingen om haar heen, grensgebied tussen abstract en figuratief, en in teksten en poëzie. Ze maak gebruik van verschillende technieken, maar lithografie is haar favoriete. Grafiek en lithografie gebruikt ze als kunstvorm en niet als reproductiemiddel. Wat meteen opvalt in haar werk is de zorgvuldigheid waarmee het is gemaakt. Alles is perfect uitgevoerd, meestal in smetteloos wit en diepzwart. Soms zijn er grijze overgangen, maar die zijn dan heel precies en geleidelijk. Meestal laat ze in haar tekeningen, prenten en installaties series van vormen zien, getoond in rijen, simpele composities, vaak in een raster. Elk element lijkt op de andere elementen maar blijft ook individueel. Werk van Jadranka is o.a. opgenomen in de collecties van ZM Koning Willem Alexander, HKH Prinses Beatrix, Krakow International Print Triennial Collection, Krakow, Polen, Museo do gravura, Alijó, Portugal, National Museum of Fine Arts, Taiwan en diverse particuliere collecties.




(Jose van Tubergen) werkt in Amsterdam en Berlijn.
“Mijn werk is een zoektocht naar nalatenschap. Ruïnes vertellen de geschiedenis van de mens met architectuur als decor”. Kenmerken van de tijd, de vergankelijkheid, vind ik in besmeurde en gebroken ramen en deuren, afgebladderde muren, graffiti ontstaan door macht en geweld van mens en natuur. De half of grotendeels geschonden bouwsels, tekst op muren en afgescheurde affiches worden in een andere context geplaatst en in een abstracte vorm samengevoegd. Het verleden wordt vertaald naar het nu. Een nieuwe geschiedenis ontstaat.




(Eric van der Wal) maakt hout- en linoleumsneden, alsmede boekobjecten. De onderwerpen van zijn grafiek komen voornamelijk uit het Noordhollandse landschap. De vlotbruggen over het Noordhollands Kanaal, de havengebieden van IJmuiden, Den Oever en Amsterdam. Het zijn vooral de details die hem boeien: de grafiek die hieruit ontstaat, bijna ontdaan van de oorspronkelijke omgeving, zijn als een soort schrifttekens te beschouwen. Zijn gehele oeuvre van de boekobjecten is in het bezit van het Museum Meermanno-Westreenianum te Den Haag, dat hieruit regelmatig werken tentoonstelt. Sinds de oprichting is van der Wal lid van het Grafisch Genootschap Drukkerstroost, (later Grafiekgroep Bergen). Hij nam deel aan vele groepstentoonstellingen van dit genootschap o.a in Sopot (PL), Dordmund (BRD), Holstebro (DK) en verder op vele plaatsen in Nederland.


Tijdens deze eerste GrafiekManifestatie tonen wij ook werk van (Krin Rinsema). Rinsema woont en werkt op het voormalige eiland Wieringen. Haar etsen, tekeningen en schilderijen tonen voorstellingen waarin de hoofdrol is weggelegd voor de menselijke gestalte en soms een hond. De mens heeft geleerd om emoties te beheersen en beteugelen, het liefst verbergen wij ze. Krin zoekt naar motieven op plaatsen waar mensen ongegeneerd en vrij hun emoties tonen. Daarom nemen de ongetemde zee, zwakzinnige mensen, kinderen en zelfs de hond een prominente plek in haar werk in. Ze weet in elk werk de kwetsbaarheid te vangen. Krin Rinsema exposeerde eerder bij o.a. Pulchri, Museum Belvedère, Stedelijk Museum Zutphen, Galerie de Vis en Galerie Ursula von Heesch Kleve.