categorie | CKW

Expositie LUX

za 26-01-2019 t/m zo 03-03-2019

In deze bijzondere eerste expositie van 2019 worden installaties en objecten getoond waarin licht verwerkt is, of die op een andere manier over licht gaan. Er ontstaat een sfeervolle interactie, waarbij de ervaring van de bezoeker centraal staat.

Installaties van licht vullen de kerkruimte in Oosterland. Objecten in de vrije ruimte. Er is werk te zien van o.a. Paul Hohner, Yorinde Diepstraten, Jaap Beyleveld, Albert Geertjes, Jacqueline Cuperus, Jan Blank en Ingrid Davids. 

NB: Wegens groot succes van de expositie LUX organiseren we 3 extra avondopenstellingen op vrijdag 15 en 22 februari en vrijdag 1 maart van 19.30 tot 21.00 uur. U bent van harte welkom!
 

Albert Geertjes
We doen het werk van Geertjes recht als we er een binding mee aangaan, op zoek gaan naar de ziel ervan, en ernaar kijken zoals we een gedicht lezen. We zien niet alleen de lamp, de tafel, de boekenkast; het is het rafelige stukje koper dat de lamp zijn karakter geeft, het zijn de twee kleine stenen die aandoenlijk tegen elkaar aangeschurkt een tafeltje vormen (het groene krijtstreepje kwam er per ongeluk op maar mag blijven), het is de boom die, stukgemaakt, toch weer heel wordt als hij gevuld is met boeken (zoals de boeken weer thuiskomen in de boom waarvandaan ze kwamen), het is de schemerlamp van oma die gevuld is met ‘verhalen’ –  het is het glas dat als een sterrenhemel hoog boven ons, onze verwondering wekt en, tenslotte, woorden overbodig maakt.

Yorinde Diepstraten en Jaap Beyleveld
Komorebi is a work that is driven by close involvement with research in astronomy and cosmology this provides the basis for the audiovisual installation. A major focus in this work is the study of the dark matter in the universe. Assuming the standard model of cosmology is correct, the best current measurements indicate that dark energy contributes 68% of the total energy in the present-day observable universe. The video plays with our small perception of the universe, using NASA’s database as a starting point. Spectators are surrounded by movements created by the video in relation to recorded sounds of everyday things that are hard to fathom. The quadraphonic sound absorbs your sense of the present, an immersion in space blends and rotates and this, in turn, upset our perception of the relationship between the self and space. Where are the boundaries between the inside and outside worlds?

Jacqueline Cuperus
In mijn werk staat mijn fascinatie voor licht, en met name de vervorming er van centraal. Dat daar bij niet meteen duidelijk is hoe die vervorming ontstaat, maakt het naar mijn mening interessant om waar te nemen. Het beeld dat te zien is laat veel ruimte over voor interpretatie. De toeschouwer is niet alleen op deze manier een actief onderdeel van het werk, de positie die de kijker aanneemt heeft direct invloed op de ervaring van het werk. Door op een andere plek te gaan staan verandert het beeld van kleur. Deze fascinerende wisselwerking tussen kleur, licht en de toeschouwer zorgt voor een bijzondere belevenis.

Paul Hohner
Natuur is de primaire bron van schoonheid en inspiratie voor Höhner. Als kunstenaar gaat hij op zoek naar een ‘alternatieve evolutie’ en laat zich hierbij leiden door het object zelf. Op deze manier hoopt Höhner nieuwe verbindingen te maken tussen kunst en wetenschap. De mens is verweven met de natuur, daarom zal er voor iedereen een vorm van herkenning zijn.

Ingrid Davids
Mijn werken ontstaan doormiddel van ordening, de elementen die ik gebruik zijn restvormen. De textuur en kleur van een materiaal bepalen hun prominente of schaduwrijke rol in een werk. Ik bestudeer de materialen door te kijken. Het kijken vormt een soort spreken met de materialen. Dus ik praat in stilte. Ik kijk naar de materialen en luister naar de stilte, ik schuif en zet bij elkaar en zie wat het zegt. Ik voeg samen als het verhaal spreekt. De verhaallijn in mijn werk, de anekdotes of poëtische klank of soms magisch verband leiden vaak tot vragen. Vaak snijd het de verwondering aan met daarbij een spontane acceptatie van de nieuw ontstane vorm en begrip voor het onderwerp. Het onderzoekende element in mijn werk, door de jaren heen, is zichtbaar, de raadselachtige vormen of structuur van de vormen, de houding die ik het geef, de kleurcombinaties , de veelheid, betiteling, kunnen gezien worden als archeologisch onderzoek. De geschiedenis of wellicht heden van een poëtische parallelle wereld vormt en ontrafeld zich in mijn handen.

Jan Blank
In het werk van Jan Blank staat het landschap vaak centraal. Regelmatig terugkerende elementen in zijn werk zijn de verte, de horizon, ruimte en het venster; vanaf een plek een andere ruimte in kijken door het kader van bijvoorbeeld een bril, een raam of een doorkijk. In zijn meest recente schilderijen wordt de horizon gebogen, het lijkt alsof deze is waargenomen door bolle of holle lens waardoor de horizon veranderd naar een dal, een berg of de aarde zoals gezien vanuit de ruimte.

Transformatie speelt ook in zijn lichtobjecten een belangrijke rol; deze veranderen van massief en ondoorzichtig naar gekleurde, lichtdoorlatende objecten doordat het licht door de half lichtdoorlatende gepigmenteerde buitenkant heen schijnt. In een groot lichtobject op Texel tijdens een kunstroute in de zomer van 2018 kwam er door de buitenkant van een strak witte, typisch Texelse schapenschuur 's nachts een landschap tevoorschijn waardoor het object zich overdag in het landschap bevond en 's nachts het landschap om zich heen weergaf.