categorie | ckw

FotoBiënnale Wieringen

zo 07-08-2022 t/m zo 11-09-2022


De FotoBiënnale Wieringen is een initiatief van ZininOosterland (ZiO) en Kenneth Stamp, fotografiecurator van de cultuurcommissie van de Culturele Kring Wieringen. Stamp was in 2021 een van de gastcuratoren op FotoFestival Naarden. Een interessante positie om eens niet zélf als deelnemend fotograaf onderdeel te zijn, maar als een van de samenstellers. Daar deed Stamp enorm veel ervaring op en zo ontstond het idee samen met het team van ZiO de krachten te bundelen en een eigen FotoBiënnale te organiseren... 



Het oeroude eiland Wieringen heeft van oudsher een magsiche aantrekkingskracht gehad op veel beeldend kunstenaars in Nederland en daarbuiten. Velen van hen streken neer op het oude land en vestigden zich hier. De vestingkerk van Oosterland ontpopte zich (sinds eind jaren zestig) als culturele broedplaats. Fotograaf Kenneth Stamp (geboren Scotsman) woont inmiddels al weer 44 jaar op Wieringen; Niet meer dan logisch dat juist hij de rol van curator zal vervullen gedurende deze eerste editie van de FotoBiënnale Wieringen. Het thema deze editie is ‘Kroongetuigen. Hiervoor is gekozen omdat de samengevoegde gemeente Holland Kroon 10 jaar bestaat. Kroongetuigen: Soms letterlijk soms figuurlijk: de portretten van inwoners van Hollands Kroon door Koos Breukel en Gerrit Ooteman. Landschappelijke veranderingen door Martin Kers en Jeroen Hofman. door fotograaf Jeroen Hofman een prachtige serie heeft gemaakt over Artis omdat Artis nog nooit zo rustig is geweest en nog nooit eerder was gesloten ontstond er de gelegenheid om de rust te fotograferen wat een prachtig serie heeft opgeleverd .Jeroen Hofman is een jonge icoon van de landschaps fotografie en Martin Kers van de oudere generatie een icoon is.

Naast curator van de FotoBiënnale Wieringen is Stamp momenteel ook actief als gastcurator voor Museum Expoost te Hoorn in samenwerking met hoofdcurator Roos Schouw. En voor Ode aan het Landschap, Noord-Holland (Paviljoen Welgelegen te Haarlem) werkt Stamp als gastcurator samen met kunsthistorica Ellen Klaus.


INFO TICKETS KOPEN
Geopend vanaf zondag 7 augustus t/m 11 september voor publiek. Van woensdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Tickets (passe-partout) zijn vanaf 20 juli 2022 online te bestellen via de site
fotobiennalewieringen.nl
De entreeprijs is €12,50. Met dit ticket krijgt u eenmalig toegang tot alle expositielokaties. U bent vrij te bepalen welke lokatie u gedurende de expositieperiode wanneer bezoekt. Uw persoonlijke entreeticket is eenmalig geldig. NB: Een passe-partout ticket is noodzakelijk om een expositie te bezoeken; er bestaan geen 'losse ticket's per locatie. 

U kunt uw passe-partoutticket(s) ook kopen bij een van de ticketpoints op Wieringen. De ticketpoints zijn de Michaelskerk te Oosterland, de Wieringer boekhandel te Hippolytushoef (naast de Hippolytuskerk), Op Zestien, B&B Koffie en thee te Hippolytushoef en Eilandmuseum Jan Lont te Stroe. Hier kunt u contactloos betalen. Alle adressen van de ticketpoint staan vermeld op de site
fotobiennalewieringen.nl





De deelnemende fotografen van Fotobiënnale wieringen 2022

Jeroen Hofman Beek en Donk 1976
Fotograaf Jeroen Hofman (1976) werkt altijd vanaf een kraan op ongeveer 20 meter hoogte. Hofman heeft deze werkwijze ontwikkeld om zijn fascinatie voor gelaagdheid in landschappen in beeld te kunnen brengen. Hij toont niet alleen de oever van een rivier, maar de manier waarop deze hele rivierbedding door het landschap meandert. Hij ontstijgt hiermee letterlijk dat wat het menselijk oog doorgaans ziet. Het resultaat zijn foto’s waarop voor- en achtergrond versmelten, als moderne diorama’s.

De serie Artis Zoo maakte hij in opdracht tijdens de lockdown in Artis en getuigt van de ongewone stilte in de dieren-tuin. Jeroen Hofman: “De fotoserie is geïnitieerd om een donatiecampagne op te starten. Doordat er geen bezoekers mochten komen, zat de dierentuin in financieel zwaar weer. Met als slogan Laat ons verlaten park niet verloren gaan hebben we toen deze beelden gemaakt. De keuze voor zwart-wit kwam van mij. De serie kreeg op deze manier iets meer eeuwigheidswaarde en we konden er zo ook nog een mooie printverkoopactie bij maken. De donatiecampagne en de printverkoop hebben een enorm bedrag bij elkaar gebracht.” 


Martin Kers Rijsoord 1944
Martin Kers is, in al zijn veelzijdigheid, toch vooral dé fotograaf van het Nederlandse landschap. Halverwege de jaren tachtig brak hij door bij een groot publiek door zijn bijzondere weergave van alles wat wij in Nederland dagelijks om ons heen zien.

Martin Kers is de bekendste landschapsfotograaf van Nederland en een grote inspiratiebron voor zowel oudere als jongere generaties landschapsfotografen. Hij is sinds 1979 fotograaf en reisde de hele wereld over. Maar vooral de manier waarop hij het Nederlandse landschap wist vast te leggen heeft Martin Kers bekendgemaakt. Het Hollandboek uit 1988 wordt beschouwd als zijn doorbraak. Inmiddels zijn er ontelbare boeken, kalenders en ansichtkaarten van de fotograaf verkocht. Martin fotografeert nog elke dag overal in Nederland. Rust, eenvoud en vorm kenmerken zijn foto’s. Van het gewone weet hij iets bijzonders te maken. Hoe drukker Nederland wordt, hoe meer hij de leegte zoekt. In de Michaëlskerk zijn onder andere recente beelden van het veranderende landschap in Hollands Kroon te zien.



Marco Bakker Edam 1969
Marco Bakker werd gevraagd door het restaurant Smit-Bokkum uit Volendam om een fotoboek over paling te maken. In het boek wordt het hele verhaal over paling beschreven. Van het mysterie over de voortplanting in de Sargassozee, de vangst door vissers en het verwerken tot een eindproduct als gerookte paling. 

Voor Het Grote Palingboek legde Marco Bakker, samen met Robert van der Broek die de teksten verzorgde, 
de wereld van de palingvisserij vast. Dit boek wordt nu tijdens de fotobiënnale gepresenteerd in Eilandmuseum 
Jan Lont, in combinatie met een expositie. Marco Bakker legde het hele verhaal van de paling vast, van het 
begin in de Sargassozee tot aan z’n (vermoedelijke) terugkeer aldaar. Het is een lofzang op een voorwereldlijk dier, dat van onschatbare waarde is voor onze cultuur, welvaart en tradities. De foto’s schetsen een beeld van 
de ambachtelijke palingsector en van campagnes voor een duurzame toekomst, zoals uitzet en kweek. 
Het Grote Palingboek wordt uitgegeven door LM Publishers en kost € 34,50. 



Koos Breukel Den Haag 1962
“Bij mij gaat het om de verbazing. Als ik niks voel dan levert het ook nooit iets op. Maar als ik echt mezelf verbaas over wat er voor die camera gebeurt en ik kan het op het juiste moment vangen dan is dat voor mij wel een interessant beeld. Dus het gaat ook heel erg over mezelf.”

Koos Breukel is portretfotograaf. Breukel legt zijn onderwerp vaak vast tegen een donkere, effen achtergrond, met een eenvoudige belichting en veel aandacht voor het verhaal dat de huid en ogen van de geportretteerde vertellen. Zijn werk neigt daardoor naar de klassieke portretten van de schilderkunst. Het zijn foto’s met een ‘stofuitdrukking’. Portretten van vlees en bloed.

Koos Breukel toont portretten van Toneelvereniging Succes in Hippolytushoef en Zeehengelsport- en kampeervereniging ’Het Wad’ aan de Afsluitdijk. In 2018 kregen fotografen Sander Troelstra, Koos Breukel en schrijver Thijs Broer de opdracht van het Zuiderzeemuseum om het verenigingsleven rond de voormalige Zuiderzee vast te leggen. Dit resulteerde in een boek en tentoonstelling met de titel Mooi Samen en geeft een mooi beeld van de diversiteit aan verenigingen anno nu. Uit Mooi Samen: “Halverwege de Afsluitdijk ligt Camping Het Wad: een anarchistische vrijplaats aan het einde van de wereld. Een kleine vijftig stacaravans staan er dicht opeen. Tot vijf jaar geleden was er nog geen elektriciteit en nog steeds is er geen stromend water. Iedere zaterdagavond is er bingo in het stampvolle club-huis. Na afloop gaan de tafels aan de kant en wordt er gedanst. ‘Leef, alsof het je laatste dag is!’ Schalt het uit de boxen. En iedereen zingt mee.”




Marijke Blank van Wijk Dordrecht 1953 - 2015
Marijke van Wijk was een briljant schilder, tekenaar en graficus, maar ook fototechnisch was zij zeer bekwaam. Ze volgde opleidingen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam en aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.

Marijke woonde vanaf haar tijd aan de Rijksacademie in Amsterdam samen met haar man Hans Blank in Amsterdam op een voormalige viskotter waarmee zij veel hebben rondgereisd langs de Waddeneilanden tot aan Denemarken, wat bij Marijke heeft geleid tot een voorliefde voor het Waddengebied. Haar fascinatie voor de natuur en nautische onderwerpen zouden vanaf deze periode steeds vaker terugkomen in haar werk.

Tijdens een van hun rondreizen heeft Marijke omstreeks 1982 een fotoreportage gemaakt van het voormalige Waddeneiland Wieringen, nog voor de dijkverhoging. Deze serie is een prachtig historisch document geworden van het veranderende landschap in Hollands Kroon, dat met recht een kroonjuweel genoemd mag worden. 

Rond 1995 vestigde Marijke zich met haar gezin in Den Oever. Marijke heeft vanaf deze periode naast het uitbreiden van haar eigen oeuvre rest van haar leven ook voor de klas gestaan als zeer bevlogen docent beeldende vakken. Zij gaf les op verschillende basisscholen in de regio en op Triade in Den Helder gaf zij cursussen en workshops aan volwassenen.



Gerrit Ooteman Hoogkarspel 1958
Gerrit Ooteman zit voor zijn werk veel langs de weg in de kop van Noord-Holland. Onderweg maakt hij portretten van mensen die hij tegenkomt. Zijn zwart-witfoto’s worden nu voor het eerst geëxposeerd. 

Gerrit Ooteman werkt al 37 jaar bij een afvalinzamelingsdienst in Noord-Holland, als chauffeur op de vrachtwagen. Gedurende een jaar of tien werkte hij drie dagen in de week op Wieringen. Volgens Gerrit wonen er op Wieringen veel mooie ouderen. Hun karakteristieke gezichten met diepe rimpels, misschien door het vissersbestaan, werden dankbare onderwerpen voor zijn fotografie.

Gerrit deed, met zijn camera altijd bij de hand, zijn rondes en fotografeerde onderweg af en toe de mensen die hij tegenkwam. Vaak ging hij in zijn vrije tijd terug om te fotograferen. “Op Wieringen is het gebruikelijk dat iedereen elkaar groet en naar elkaar zwaait. Zo leerde ik iedereen kennen. Als ik dan een mooi persoon zag, maakte ik snel een foto. Ik had niet veel tijd, want ik moest natuurlijk mijn werk gewoon doen.”

Een keer deed Gerrit mee aan een fotowedstrijd van Milieudefensie en kwamen er vier foto’s te hangen in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Verder zijn zijn foto’s nog nooit openbaar gemaakt, maar ze kwamen door toeval onder de ogen van Kenneth Stamp en zijn vrouw Valentine, zelf bewoners op Wieringen. En ze wisten meteen dat dit prachtige foto’s waren voor de biënnale op Wieringen, waarvoor de organisatie net was begonnen.



Parels van Hollands Kroon - een fotocollectief op Facebook
Fotocollectief voor iedereen die fotografeert binnen de gemeente Hollands Kroon. Met als doel het verzamelen van foto’s ter promotie van Hollands Kroon om er uiteindelijk een gezamelijke expositie voor te organiseren. Evenals het streven naar de uitgave van een boek met verzamelde werken.

In de Nicolaaskerk (of Westerlanderkerk) en in het Dorpshuis Westerland is een expositie te zien met de winnende beelden uit de fotowedstrijd, die momenteel wordt georganiseerd door Facebookgroep Parels in Hollands Kroon, en odeaanhetlandschap-nh.nl. Zowel professionele als amateurfotografen mogen maximaal drie foto’s insturen, die gemaakt zijn in Hollands Kroon. Een jury, bestaande uit Martin Kers, Duco de Vries en Annet de Graaf, zal de mooiste beelden uitkiezen.